2006. szeptember 15-e óta él az adószám felfüggesztésének és törlésének jogintézménye. Elsődleges célja a fiktív adózók kiszűrése. A legfontosabb szabályok az adózás rendjéről szóló törvényben találhatók. Nézzük először, hogy melyek az adószám felfüggesztésének okai.
1. Postai úton kézbesített adóhatósági irat két egymást követő alkalommal a címzett ismeretlensége miatt érkezik vissza a feladóhoz illetve levélszekrény hiánya miatt kézbesíthetetlen. Ebben az esetben akkor függeszti fel az apeh az adószám használatát, ha a levél „címzett ismeretlen” jelzéssel érkezik vissza. Ha a címzett „az átvételt megtagadta” vagy „nem kereste” más szabályok lépnek érvénybe. Amennyiben a levél azért nem kézbesíthető, mert az adózónak nincs kitéve postaládája, s emiatt kézbíthetetlen a küldemény, az is az adószám felfüggesztését vonja maga után.
2. A székhelyen végzett helyszíni eljárás alapján az adóhatóság arról győződik meg, hogy az adózó a székhelyén nem található.
3. Az adózó adóbevallási, adófizetési kötelezettségének az előírt határidőt követő 365 napon belül, az adóhatóság felszólításának ellenére sem tesz eleget. Ebben az esetben, ha a felfüggesztést elrendelő végzés jogerőre emelkedését követő 180 napban sem teljesíti az adózó előírt kötelezettségeit, a felfüggesztést követően az adószám törlésre kerül.
4. A kormányzati ellenőrzési szerv vezetője külön jogszabályban meghatározott esetben kezdeményezi. Itt adatszolgáltatási, együttműködési vagy az ellenőrzés végrehajtását elősegítő kötelezettség megszegésére kell gondolni.
A fenti esetekben az adóhivatalnak mérlegelési joga nincs, azok bekövetkezése esetén az adószám alkalmazását fel kell függesztenie.