2018. július 1.: indul az online számla adatszolgáltatás | Konyvelesobudan.hu
Blogger
Google+
Facebook
Youtube
Pinterest

2018. július 1.: indul az online számla adatszolgáltatás

Mit lehet tudni már most? Összeszedtem a legfontosabb információkat.

Mit jelent az online számla adatszolgáltatás?

Az online számla adatszolgáltatás azt jelenti, hogy 2018. július 1-jétől  számlakibocsátóként, valamennyi számládról, amelynek áfatartalma  eléri a 100 000 Ft-ot, kötelezően adatot kell szolgáltatni a NAV felé.

Hogyan valósul ez meg a gyakorlatban?

  • Amennyiben számlázó programot vagy online számlázó rendszert használsz, úgy abból azonnal, automatikusan, XML formátumban, interneten keresztül továbbításra kerülnek az adatok.
  • Amennyiben számlanyomtatványt használsz, úgy az adatszolgáltatást 5 naptári (!) napon belül kell teljesítened. Ha a kibocsátott számlád áfatartalma eléri az 500 ezer forintot, akkor nem 5 napon belül, hanem már másnap teljesítened kell az adatszolgáltatást, amelyet egy webes felületen tudsz majd megtenni.
  • Az online pénztárgépek által készített egyszerűsített számlák adatai szintén automatikusan továbbításra kerülnek a NAV felé.




Mi a teendő számlabefogadóként?

Kevesen tudják, de az áfabevallás mellékleteként mi könyvelők most is küldünk adatokat a nav részére, mégpedig azokról a kapott számlákról, amelyeknek az áfatartalma eléri az 1 millió Ft-ot vagy ha egy áfabevallási időszakon belül egy cégtől több számlát fogadtál be és azok áfatartalma összesítve eléri az 1 millió Ft-ot. A jelenlegi előírások szerint ugyanígy kell eljárni július 1-je után is, annyi különbséggel, hogy a határérték itt is 100 ezer forint lesz.

Milyen követelményeknek kell megfelelnie számlázó programodnak?

A fentiekből nem nehéz kitalálni, hogy valamennyi számlázó programnak alkalmasnak kell lennie arra, hogy a kiállított számla adatait automatikusan (emberi beavatkozás nélkül), a számla kiállítását követően azonnal továbbítsa az adóhatóság felé.

Elvileg meg van a lehetőség arra is, hogy olyan programot használj, amely mindezeket nem tudja Ha ugyanis  sosem állítasz ki olyan számlát, amely 100 ezer forintnál több áfát tartalmaz, akkor adatot sem kell szolgáltatnod. De ha bármikor mégis ez a helyzet állna elő, az online adatszolgáltatást azonnal produkálni kell. Ezért én úgy gondolom, hogy mindenkinek, aki számlázó programok, online számlázó rendszerek fejlesztésével, értékesítésével foglalkozik, fel kell erre készülnie, nekünk ügyfeleknek pedig meg kell követelnünk, hogy alkalmas legyen a program az előírt adatszolgáltatás teljesítésére.

A NAV honlapján egyébként június 30-áig lehetőség van arra, hogy a számlázó programokat fejlesztő cégek, szoftverfejlesztők tesztelhessék alkalmazásaikat.

(A számlázó programokkal szemben támasztott követelmények eddig:

  1. tartalmazzon minden, a törvényben előírt adatot,
  2. kihagyás és ismétlés nélküli, folyamatos sorszámozást biztosítsanak,
  3. ne legyen lehetőség számlák törlésére, vissza-dátumozására,
  4. biztosítani kell a számlák olvashatóságát, sérthetetlenségét,
  5. legyen felhasználói dokumentációja,
  6. legyen benn adatexport funkció.)

Mindenkire vonatkozik az adatszolgáltatási kötelezettség?    

Igen, ez a kötelezettség valamennyi belföldön nyilvántartásba vett adóalanyra kiterjed, ideértve az EVA alanyokat is.

Ugyanakkor, ha a adómentes termékértékesítésről állítunk ki számlát másik tagállamba vagy harmadik ország felé, akkor nem kötelező az adatszolgáltatás.

Ugyancsak nincs adatszolgáltatás – a felszámított áfa hiányában – a fordított adózás alá eső ügyletek esetén.

Amennyiben a számlázó programod úgy lesz beállítva, hogy valamennyi számláról küld adatot az adóhatóság felé, az sem probléma, az önkéntesen szolgáltatott adatokat is befogadják.
Sokak fejében az a tévhit él, hogy július 1-től mindenkinek számlázó programot kell használnia.  Mint olvashattátok, ez nem így van. Papíralapú számlázás esetén is lehet teljesíteni az adatszolgáltatást. Mindenkinek magának kell mérlegelnie, hogy ez mekkora plusz terhet jelent.

Július 1-je azonban még messze van, addig lehetnek változások. Kövessétek figyelemmel, én is igyekszem jelezni itt a blogon és Facebook-oldalamon.

 

Hasznosnak találtad ezt a bejegyzést? Oszd meg ismerőseiddel is!

Még több tanácsra van szükséged? Találkozzunk személyesen (Budapest III. kerület), írj e-mailt vagy telefonálj!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és olvasd el 13 + 1 ingyenes adótippünket!

 

Feliratkozás 13+1 adótipp sorozatra

Zircon - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.