A Facebookon napi szinten lehet találkozni olyan posztokkal, amelyek megosztásokért cserébe sorsoláson való részvételt ígérnek. Felmerül a kérdés, hogy kell-e ezek után a nyeremények után adót fizetni, hiszen a magánszemély részéről egyfajta jövedelemszerzés történik. És ha van adó, akkor azt ki fizeti meg?
Maga az ajándéksorsolás az szja törvényben is nevesítve van, mégpedig a 76. §-ban. De mit tekintünk ajándéksorsolásnak?
„aki
rendszeresen,
saját nevében,
áruk, szolgáltatások értékesítését végzi,
engedély nélkül rendezhet és bonyolíthat le,
vásárlással vagy szolgáltatás igénybevételével egybekötött
ajándéksorsolásos akciót, amelyben
- a vásárlónak a meghatározott értékű, mennyiségű vagy fajtájú áru megvételekor vagy
- szolgáltatás igénybevételkor
- kapott sorsjegy,
- nyilvános kihúzása esetén
- áru vagy szolgáltatás formájában,
- nyereményt kell adni.
(Szerencsejáték szervezéséről szóló törvény megfogalmazása)
Az szja törvény 76.§-a alapján az így definiált ajándéksorsolás egyébként adóköteles, mégpedig a nyeremény szokásos piaci értékének 1,18-szorosa után kell megfizetni a 15 % adót. A mi facebook hirdetőnk azonban nem felel meg a fenti feltételeknek, mivel nem kell nála vásárolnunk és sorsjegyet sem kapunk. Elegendő lájkolnunk ahhoz, hogy részt vegyünk a sorsoláson.
Igen elterjedtek még az ún. üzletpolitikai, reklámcélú ajándékok. Ezek az ajándékok még akár adómentesen is adhatók, ha teljesülnek az alábbi feltételek:
- üzletpolitikai céllal
- magánszemélyek széles körében
- nyilvánosan meghirdetett kampány keretében,
adott árengedmény, visszatérítés, áru vagy szolgáltatás vásárlásához kapcsolódó más kedvezmény. A felsorolt feltéteknek megfelelő áruminta szintén adómentes.
További feltétele az adómentességnek, hogy az ne valamilyen verseny vagy vetélkedő díja legyen és ne minősüljön szerencsejátéknak.
Úgy gondolom, hogy az üzletpolitikai cél a facebook hirdetőnél is tetten érhető, mivel így próbálja termékét, szolgáltatását minél szélesebb körben ismertté tenni.
A magánszemélyek igen széles körét megcélozza és még nyilvános is a kampánya, viszont vásárlás hiányában nem merül fel sem árengedmény, sem visszatérítés. Most tételezzük fel, hogy nem is árumintákat szeretne kisorsolni. Úgy vélem, hogy az árumintákat inkább szétosztani szokták, nem kisorsolni.
Amennyiben a reklámcélú nyereményjáték a fent részletezett szabályrendszerek egyikének sem felel meg, akkor meg kell nézni az szja törvényben leírt egyes meghatározott juttatások nyújtásának feltételeit.
A 70. § (3) d) pont ugyanis egyes meghatározott juttatásnak minősül „az olyan adómentesnek, üzleti ajándéknak nem tekinthető üzletpolitikai (reklámcélú) juttatás, amely nem tartozik a szerencsejáték szervezéséről szóló törvény hatálya alá.”
A facebookon meghirdetett lájkvadászat ide fog tartozni. A nyeremény lehet termék, szolgáltatás vagy meghatározott termékre, termékkörre illetve szolgáltatásra vagy szolgáltatások adott típusára beváltható utalvány.
Az adót a kifizetőnek kell fizetnie, vagyis annak a vállalkozásnak, amelyik a nyereményjátékot meghirdeti. A nyertes magánszemélyt semmilyen adófizetési kötelezettség nem terheli.
Az adó alapja a juttatás piaci értékének 1,18-szorosa, a személyi jövedelemadó mértéke pedig 15%.
Egyes meghatározott juttatás esetén az szja mindig kézen fogva jár az egészségügyi hozzájárulással. Ebben az esetben az eho mértéke 19,5%.
És mi a helyzet az áfával? Hogyan kell az ingyenes ügyletek kapcsán felmerülő áfa-fizetési kötelezettséget megállapítani?
A következő bejegyzésből kiderül >>