Mit kell tudni a kötelező cégkapu regisztrációról?

Ez írás több mint egy éve született (2017. szeptember 28.), lehet, hogy egyes állítások a törvényi változások okán már nem érvényesek.

Augusztus 30-ig kellett regisztrálnia a gazdálkodó szervezeteknek a cégkapu rendszerében. Meddig lehet késlekedni? Hogyan kell regisztrálni? Mit kell tudni a rendszerről?

Mi az a cégkapu? Miért van rá szükség?

A törvény szerint (az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szól 2015. évi CCXXII. tv) az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló hivatalos elérhetőség bejelentése kötelező. Ezt a hivatalos elérhetőséget a jogszabály ún. biztonságos kézbesítési szolgáltatási címként határozza meg, ami tehát nem lehet egy e-mail cím.

A cégkapu egy olyan biztonságos, hiteles tárhely, amely lehetővé teszi, hogy a hivatalos levelezés ne postai, hanem elektronikus úton történjen.

Kitől várhatnak a vállalkozások hivatalos leveleket a cégkapus tárhelyükre?

A jogszabályban meghatározott ún. elektronikus ügyintézést biztosító szervek  például

  • az államigazgatási szervek, (pl. Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Központi Statisztikai Hivatal, ÁNTSZ, Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság)
  • a helyi önkormányzat,
  • a bíróságok,
  • az ügyészség,
  • a közjegyzők,
  • a bírósági végrehajtók,
  • a közüzemi szolgáltatók,
  • a köztestületek (kivéve a hegyközségek).

Hogyan kell regisztrálni?

A regisztráció a cegkapu.gov.hu vagy az http://ekozig.mo.hu/ugyintezes/32/Vállalkozás oldalon végezhető el, kétféle módon:

  • Online

Ez az egyszerűbb, minden olyan esetben ezt kell használni, ha nem áll fenn olyan helyzet, ami miatt az ún. űrlapkitöltő alkalmazást kell használni. Az adatok értelemszerű kitöltésével  könnyedén elvégezhető. Az ügyvezető ügyfélkapus felhasználó neve és jelszava, egy e-mail cím és a vállalkozás adószáma kell hozzá. Néhány helyen pipát kell elhelyezni, ha nem tesszük figyelmeztet a rendszer.

  • Űrlapkitöltő alkalmazás segítségével

Akkor kell ezt a megoldást választani, ha

– a szervezet nem szerepel a cégjegyzékben (pl. egyesületek)
– az ügyvezetők ún. együttes képviselettel rendelkeznek,
– a regisztrációt nem az ügyvezető, hanem egy meghatalmazott végzi el,
-esetleg az online regisztráció nem volt sikeres.

Ebben az esetben az eljárás egy kicsit hosszadalmasabb és különböző dokumentumokat is csatolni kell.

Határidő?

Augusztus 30-áig volt köteles regisztrálni minden olyan gazdálkodó szervezet, amely 2017. január 1-jén már létezett. December 31-ig egy ún. felkészülési időszakot biztosít a jogszabály, eddig az időpontig nem szankcionálja a késlekedőket. Az újonnan létrehozott vállalkozások ügyvezetőinek 8 napon belül kell regisztrálniuk.

A tárhelyszolgáltatás december 1-jén indul és 2018. január 1-jétől kötelező a gazdálkodó szervezeteknek az elektronikus kapcsolattartás.

Bővebb tájékoztatás az alábbi linken található:
http://ekozig.mo.hu/node/209

Vágner Emília

Könyvelő, adótanácsadó