Első házasok kedvezménye - visszamenőleg is jár mindenkinek! | Konyvelesobudan.hu
Blogger

Első házasok kedvezménye - visszamenőleg is jár mindenkinek!

2015. január 1-jétől lehet igénybe venni az első házasok kedvezményét. A kedvezményre azok a friss házaspárok jogosultak, ahol legalább az egyik fél első házasságát köti. Az adókedvezmény összege páronként havi 5 000 Ft, melyet érvényesíteni lehet akár év közben, akár az éves adóbevallás összeállításakor.

Az adókedvezmény a házasságkötést követő hónaptól kezdődően 24 hónapon keresztül jár. Ha a házasság a 24 hónapos időtartamon belül felbomlik, a kedvezmény természetesen nem jár tovább.

2016. december 31-éig az volt a szabály, hogy ha az ifjú pár családi kedvezményre vált jogosulttá (ez a magzat életének 91. napjától jár), akkor a továbbiakban az első házasok kedvezményét már nem veheti igénybe. Ellenben nem zárta ki az első házasok kedvezményét, ha a házasságkötéskor a házastársak bármelyike meglévő gyermekre vagy magzatra tekintettel már jogosult volt családi kedvezményre.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Amennyiben a fiatal pár életében előbb volt a házasságkötés és azt követően a gyermekáldás, akkor megnyílt a joguk az első házasok kedvezményére, majd a magzat 91 napos korában jogosulttá váltak családi kedvezményre. Ez azt is jelentette, hogy az első házasok kedvezménye a továbbiakban már nem járt nekik.

Amennyiben először jött a gyermekáldás és vele a családi adókedvezmény, majd csak ezt követően döntöttek úgy, hogy házasságot kötnek, akkor járt nekik az első házasok kedvezménye 24 hónapon keresztül, együtt érvényesítve azt családi kedvezménnyel.

Ezen a furcsa helyzeten változtat most az szja törvény új előírása, mely szerint a két adókedvezmény minden arra jogosultnak egyszerre is jár.

Azok, akik 2015-ben „estek el” az első házasok adókedvezményétől, a 2015-re beadott szja bevallásuk önellenőrzésével tudják újra igénybe venni azt.

Akik pedig 2016 folyamán nem tudták kihasználni a 24 hónapot, azok 2017-ben, a 2016-os évről beadandó szja bevallásban már újra tudják azt kérni.

Hasznosnak találta et a bejegyzést? Ossza meg ismerőseivel is!

Iratkozzon fel hírlevelünkre, és olvassa el 13 + 1 ingyenes adótippünket!

Feliratkozás 13+1 adótipp sorozatra

Zircon - This is a contributing Drupal Theme