Az általános forgalmi adóval kapcsolatban a vállalkozásoknak mind megalakulásukkor, mind működésük során különböző döntéseket kell hozniuk. Rögtön a cégbejegyzési kérelem benyújtásakor el kell dönteni, hogy az általános szabályok szerint fognak eljárni vagy alanyi adómentességet választanak. Élnek-e a pénzforgalmi elszámolás lehetőségével, vonatkozik-e rájuk valamelyik különleges adózási módozat. Később, ha ingatlan kerül a vállalkozás tulajdonába és azt pl. bérbeadás útján akarják hasznosítani, szintén dönteni kell, hogy a főszabály szerint adómentesen adják-e ki vagy választják az adókötelessé tételt.
Gyakran azonban a szükséges bejelentés elmarad, viszont a vállalkozás úgy jár el, mintha megtette volna azt. Például nem választja a bérbeadásra az adókötelessé tételt, mégis áfásan állítja ki a bérleti díjról szóló számlákat. Amennyiben ezt még időben, az adóhatósági ellenőrzés megkezdését megelőzően észleli, benyújthat egy ún. kijavítási kérelmet és ezáltal utólag megteheti a szükséges bejelentést.
De nézzük a részleteket… (Áfa törvény 257/F. §)
A kijavítási kérelmet kizárólag az áfával kapcsolatban lehet benyújtani, mégpedig az alábbi öt esetben:
- ingatlan értékesítés, ingatlan bérbeadás adókötelessé tétele (88.§ (1)),
- alanyi adómentesség választása (192. § (1)),
- pénzforgalmi elszámolás választása (196/G §),
- mezőgazdasági tevékenységet folytató adóalany jogállása (197. § (1)),
- viszonteladókra vonatkozó különös szabályok (218. § (1), 220. § (1), 224. § (1)).
A kijavítási kérelmet az adóhatóság akkor fogadja el, ha
- az adózónál még nem indult meg a bevallások utólagos ellenőrzése,
- elévülési időn belül került benyújtásra,
- a módosítás nem érinti a korábban benyújtott bevallásokban feltüntetett adóalap, adó összegét.
A kijavítási kérelemnek formanyomtatványa nincs, levelet kell megfogalmazni és elküldeni az adóhatóság részére. Elengedhetetlen hogy beadványunk az alábbi adatokat tartalmazza:
- az adózó azonosító adatait,
- mit, mire szeretnénk módosítani,
- mikortól.