Miért nem kell (egyelőre) cégadót fizetni a hibridek után?

A cikk megírása óta elfogadták az adótörvények módosítását. Ezzel kapcsolatban a hibrideket terhelő cégautó adó és gépjármű adó újragondolásra és módosításra került.

Mint az köztudott, 2024. szeptember 1-től már nem lehet világoszöld színű háttérrel ellátott rendszámtáblával forgalomba helyezni olyan járműveket, amelyek

  • külső forrásból tölthető hibrid rendszerű gépjárművek, (5P)
  • növelt hatótávolságú hibrid személygépkocsik. (5N)

A már forgalomban lévő járművek zöld rendszámtábláját legkésőbb 2026. november 30-ig kell fehér színű rendszámtáblára cserélni.

Mindezeket a változásokat egy fogalomváltozás indokolja.

A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 2. § (6) bekezdése úgy változott, hogy 2024. szeptember 1-től

„környezetkímélő gépkocsi: a tisztán elektromos gépkocsi és a nulla emissziós gépkocsi.”

Ez alapján tehát a zöld rendszámú gépjárművek tulajdonosai számos kedvezménytől eleshetnek, ilyen lehet például az ingyenes parkolás, amelyet az önkormányzatok a zöld rendszámhoz kötnek.

Ugyanakkor a gépjárműadót és cégautó adót is szabályozó 1991. évi LXXXII. törvény továbbra is a már hivatkozott KöHÉM rendelet 2015. július 1-jén hatályos fogalom meghatározására hivatkozik.

E szerint környezetkímélő gépkocsi:

„a) a tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály);

b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága – az ENSZ–EGB 101. számú előírás szerint mérve – legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);

c) a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).”

Látható, hogy a fenti fogalomhoz képest, ez egy nagyobb halmazt jelent, amelybe még beletartoznak a hibridek is.

Környezetkímélő gépjármű tulajdonjogának megszerzése esetén illetékfizetés sem merül fel. Az illetéktörvény 26. §-a tartalmazza az illetékmentességre vonatkozó előírásokat. Itt a környezetkímélő gépjármű fogalmi meghatározásánál szintén a gépjárműadóról szóló törvényre utal a jogszabály.

További kérdés lehet még, hogy kell-e regisztrációs adót fizetni a hibridek után 2024. szeptember 1-jét követően. Bevallom, számomra nem egyértelmű a jogszabály. A 2023. évi CX. törvény mellékletében, ahol az egyes adótételek szerepelnek, a KöHÉM rendelet szerinti környezetkímélő gépkocsi után 0 Ft/db a fizetendő regisztrációs adó összege. Ez alapján arra lehetne következtetni, hogy ez tehát csak a tisztán elektromos és a nulla emissziós gépkocsira vonatkozik.
Utána viszont zárójelben ez szerepel

(környezet-védelmi osztályba sorolása: 5E, 5P, 5N, 5Z)

Ez viszont arra utal, hogy a hibridek továbbra is mentesek a regisztrációs adó alól is.

Kapcsolódó tartalmak:

Vágner Emília

Könyvelő, adótanácsadó