Az adóigazgatási rendtartásról szóló törvény 2018. január 1-jétől immár csak két ellenőrzés típust nevesít: a jogkövetési eljárást és az adóellenőrzési eljárást. (A részletszabályokat a 465/2017. kormányrendelet tartalmazza.)
A két eljárás több ponton különbözik egymástól, érdemes tisztában lenni ezekkel a különbségekkel, annak érdekében, hogy adott esetben jogainkat megfelelően tudjuk érvényesíteni.
A jogkövetési eljárást az alábbi céllal indít az adóhatóság:
- meggyőződik róla, hogy cégünk eleget tett-e adókötelezettségeinek (bevallások benyújtása, bejelentések, adatszolgáltatások, bankszámlanyitás, bizonylatolás),
- az általunk beadott bevallások és a saját nyilvántartása között eltérést tapasztal (pl. összesítő jelentés),
- partnercégnél lefolytatott ellenőrzéshez kapcsolódóan,
- vizsgálhat egy adott ügyletet,
- vizsgálhat időszaki ügyleteket, adatot gyűjthet más adózót érintő adóellenőrzésekhez,
- adatgyűjtés céljából, pl. becslési adatbázis létrehozása érdekében,
- próbavásárlás lefolytatása érdekében,
- EKÁER előírásainak betartása érdekében,
- amennyiben az adózó társasági adó bevallásában nem választja a jövedelem-nyereség minimumot
Azt lehet elmondani, hogy a jogkövetési vizsgálat a jelenben zajlik, a hatóság célja, hogy még az időszak lezárása előtt felhívja az adózók figyelmét az esetleges szabálytalanságokra. Időtartama maximum 30 nap lehet.
Az adóellenőrzési eljárás keretében az adóhivatal az adó-megállapítási és bevallási kötelezettséget utólagosan ellenőrzi.
Adóellenőrzési eljárás lefolytatására sor kerülhet jogkövetési eljárást követően, amennyiben a vizsgálat valamilyen súlyos szabálytalanságot tár fel. Ugyanakkor lefolytatható akkor is, ha az adóhatóságnak más forrásból áll rendelkezésére valamilyen „terhelő” információ:
- az értékesítési láncban szereplő partner ellenőrzése során feltárt szabálytalanság,
- a tevékenységi kört minősíti az adóhatóság kockázatosnak,
- külföldi hatóságok megkeresése alapján valószínűsíthető a szabálytalanság.
Adóellenőrzési eljárás időtartama maximum 90 nap, a legnagyobb adóteljesítménnyel rendelkező adózók esetében 120 nap.
A két eljárás típus között lényeges különbség, hogy ellenőrzéssel lezárt időszakot csak az adóellenőrzés teremt. A jogkövetési vizsgálat során ill. azt követően is lehetőség van önellenőrzés benyújtására.
Amennyiben a nav a jogkövetési vizsgálat során mulasztást tár fel, azt a jegyzőkönyvben rögzíti, de megállapítást nem tehet, adókülönbözetet nem állapíthat meg, egyedül mulasztási bírság kiszabására van lehetősége.
Az elrendelt eljárás típusáról a megbízó levélből tájékozódhatunk. A megbízó levélnek tartalmaznia kell, az ellenőrzést végző adóhatóság nevét, az adózó nevét, az ellenőrzés típusát, adóellenőrzés esetén pedig a vizsgált időszakot és az adónemet.