Adókártya igénylése

Ez írás több mint egy éve született (2015. szeptember 28.), lehet, hogy egyes állítások a törvényi változások okán már nem érvényesek.

Korábbi cikkünkben szó volt arról, hogy a családi kedvezmény érvényesítéséhez 2017. január 1-jét követően már szükség lesz az eltartottak adóazonosító jelére. Ezt az adóhatóság 2016. július 1-jéig hivatalból megképzi. Előfordulhat olyan eset, hogy valakinek már ezt megelőzően szüksége van adóazonosító jelre.  Esetleg nem tartozik bele abba a körbe, akiknek a NAV hivatalból küld adókártyát.

Amennyiben a magánszemélynek még nincs adóazonosító jele az alábbiak szerint kell eljárnia. 

2015. évben a 15T34 elnevezésű nyomtatványt kell kitölteni és az alább felsorolt dokumentumokkal együtt az adóhivatal részére benyújtani: 

• 14 éven aluli gyermek esetén születési anyakönyvi kivonat és lakcímkártya

• 14 éven felüli igénylő esetén személyi igazolvány.

Amennyiben nem az igénylő vagy törvényes képviselője jár el, úgy meghatalmazást is vinni kell.

Ha valakinek a neve változik meg pl. házasságkötést követően, azt külön nem szükséges az adóhivatal részére bejelenteni, viszont ha a változás érinti az adókártyán feltüntetett nevet, akkor újat kell igényelni. Ebben az esetben az új adókártya igénylése díjmentes, feltétel viszont a régi kártya leadása. A fentebb említett T34-es adatlap mellé elegendő a régi adókártyát csatolni.

Ha valaki az adókártya ismételt kiadását kéri, mert azt elhagyta, ellopták tőle, megrongálódott esetleg megsemmisült 3 000 Ft igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni. 

Az összeg megfizetése történhet bankkártyával a kijelölt ügyfélszolgálati irodákon, sárga csekken vagy banki átutalással. Az utalást az alábbi számlaszámra kell teljesíteni 10032000-01079074 NAV Igazgatási szolgáltatási díj bevételi számla.

Vágner Emília

Könyvelő, adótanácsadó