Pénztárgépet üzemeltetsz? 7 pontban a legfontosabb tudnivalók | Konyvelesobudan.hu
Blogger
Google+
Facebook
Youtube
Pinterest

Pénztárgépet üzemeltetsz? 7 pontban a legfontosabb tudnivalók

A nyári adóellenőrzések során szerzett tapasztalatok alapján állítottak össze az adóhivatal munkatársai egy tájékoztatót, melyben a pénztárgép használókra vonatkozó legfontosabb szabályokat ismertetik.

1. Az értékesítésről mindig bizonylatot kell adnod

Úgy gondolom, hogy a bizonylatadási kötelezettséggel 10-ből 10 vállalkozó tisztában van. A mulasztás oka ebben az esetben minden bizonnyal nem az, hogy az üzemeltetők illetve alkalmazottaik nem tudják, hogy a termékértékesítés vagy szolgáltatásnyújtás során a pénz átvételével egyidejűleg az átvett összeget be kell ütni a pénztárgépbe és a kiadott nyugtát a vevőnek át kell adni.


2. Vagy nyugta, vagy számla

Azzal kapcsolatban is több tájékoztató látott már napvilágot, hogy mi a teendő abban az esetben, ha a vevő számlát kér. Az adóhivatal mindkét opciót elfogadja, azt is, ha a számla kiállításával egyidejűleg  készül pénztárgépes nyugta (tehát beütöd a pénztárgépbe a kapott összeget)  és azt is, ha nem. Némileg árnyalja a képet a július 1-jén hatályba lépett online számla adatszolgáltatás. Számlakibocsátás esetén ugyanis nemcsak az online pénztárgép továbbítja az értékesítés adatait a nav felé, hanem az online számla rendszeren keresztül is befutnak a számok.
Éppen ezért a megjelent tájékoztatóban a szerző azt javasolja, hogy számla kiállításakor nyugtát már ne adj. Ettől függetlenül az átvett összeget be kell ütnöd a pénztárgépbe, ún. befizetési bizonylatot kell készítened. A pénztárgépben található összegnek ugyanis meg kell egyeznie azzal, ami a bizonylatokról leolvasható.

(Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a 100 000 Ft áfa 27 %-os adókulcsot feltételezve bruttó 470 366 Ft-ot jelent, 18 % áfa esetén 655 300 Ft-ot, 5 % áfa esetén pedig 2 100 000 Ft-nak felel meg. Ekkora összeget ritkán fizetnek ki a vásárlók készpénzben, bár elképzelhető. Bruttó 900 000 Ft összeghatár elérése esetén akkor is kötelező számlát adni, ha a (magánszemély) vevő külön nem kéri.)
 

3. Minden pénzmozgásról bizonylatot kell kiállítani

A napi nyitáskor meg kell adnod a nyitó pénzkészletet. Ezt követően a nap folyamán, a normál üzletmenet részeként megengedett, hogy pénzt a kasszába betegyél (pl. számlás értékesítés, váltópénz) vagy kivegyél. (pl. szállító kifizetése) Ezeket a pénzmozgásokat azonban a már korábban említettek szerint rögzítened kell, kifizetési vagy befizetési bizonylatot kell róluk kiállítanod.
 

4. Az AP számot jól látható helyre kell kiírni

Az AP szám a pénztárgépek egyedi azonosítója. Ezt a számot a pénztárgépre vagy közvetlenül mellette, a vevő által is jól látható helyre, legalább 3 cm-es betűkkel ki kell írnod.
 

5. A pénztárgépnapló legyen mindig kéznél

A pénztárgépnaplót a pénztárgép vásárlásakor kapod meg és tulajdonképpen a gép életútját tartalmazza, pl. üzembe helyezés, éves felülvizsgálat, átadás javításra.

Amennyiben a szervizes magával viszi a pénztárgépedet , a naplónak az üzletben kell maradnia. Ezzel tudod igazolni, hogy miért használsz cserepénztárgépet vagy töltögeted kézzel a nyugtatömböt.

6. Az adatkapcsolat fenntartásáról gondoskodnod kell

A pénztárgép üzembe-helyezésekor szerződést kell kötnöd egy mobilszolgáltatóval, ezzel biztosítod az üzleted és a NAV szervere közötti adatkapcsolatot. Figyelj oda a számla határidőben történő kifizetésére, mert ha a fizetés elmaradása miatt szünetel a szolgáltatás és az adatáramlás nem zavartalan, téged fog megbüntetni az adóhatóság.

7. Ne felejtsd el az éves felülvizsgálatot

Ezt évente egyszer kell elvégeztetned, megtörténtét a pénztárgépnaplóban rögzíteni kell.

     + 1 jó tanács

A pénztárgép a továbbított adatokat helyben is tárolja, így azokat  szabadon ki tudod olvasni, táblázatba rendezheted, elemzéshez, tervezéshez felhasználhatod.

Figyeljetek oda ezekre az egyszerű előírásokra mert a kiszabott bírság akár az 1 millió forintot is elérheti. Ezen túlmenően üzletbezárás lehetősége is felmerülhet, mint szankció.

Hasznosnak találtad ezt a bejegyzést? Oszd meg ismerőseiddel is!

Még több tanácsra van szükséged? Találkozzunk személyesen, írj e-mailt vagy telefonálj!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és olvasd el 13 + 1 ingyenes adótippünket!

 

Feliratkozás 13+1 adótipp sorozatra

A *-al jelölt mezők kitöltése kötelező

Ön az alábbi jelölő négyzet bejelölésével feliratkozhat hírlevelünkre. Az adatkezelés jogalapja az Ön önkéntes hozzájárulása. Célja hírlevél, benne reklámok küldése. A hírlevélről bármikor leiratkozhat. Az adatkezelésről és érintett jogairól további információk az Adatkezelési tájékoztatónkban találhatók.

Hírlevelünkről bármikor leiratkozhat. Az adatkezelési tájékoztatót itt éri el: http://www.konyvelesobudan.hu/adatkezelesi-tajekoztato

Zircon - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.