Éles az online számla felület: ne felejts el regisztrálni!

Ez írás több mint egy éve született (2018. június 20.), lehet, hogy egyes állítások a törvényi változások okán már nem érvényesek.

Mint azt már mindenki tudja, 2018. július 1-jén bevezetésre kerül az ún. valós idejű számla adatszolgáltatás. Ezt azt jelenti, hogy minden olyan kibocsátott számládról, melynek áfatartalma eléri a 100 ezer forintot, adatot kell szolgáltatnod a NAV felé. A valós idejű azt jelenti, hogy az adatok továbbítása a számla lezárását követően azonnal megtörténik ill. kézi számlázás esetén is csak néhány nap türelmi idő áll rendelkezésre.

Ebben a bejegyzésben már kifejtettem a tudnivalókat, csupán egy-két dologgal szeretném azt kiegészíteni.

1. Figyelj oda az áthúzódó tételekre.

Mint a fenti, januári bejegyzésben, utaltam rá, az áfabevallás részeként a könyvelők most is szolgáltatnak adatot az adóhatóság felé azokról a számlákról, amelyek áfatartalma eléri az 1 millió forintot. Ez mind a kibocsátott, mind a befogadott számlák vonatkozásában így van.

A kimenő számlákról július 1-je után már nem kell küldeni ezt az ún. összesítő jelentést. A bejövő számlák tekintetében továbbra is ki kell töltenünk az áfabevallás ide vonatkozó részét, az összeghatár itt is 100 ezer forint lesz. Ugyanakkor, előfordulhat, hogy június 30-án kiállítasz egy számlát, melynél a teljesítése időpontja július 8. Erről a számláról online adatszolgáltatás még nem megy, mivel az új szabályokat csak azon számlák esetében kell alkalmazni, amelyek kibocsátása június 30. után történik.
Ezért fontos, hogy a júliusi vagy 3. negyedévi áfabevallásban az ún. összesítő jelentés keretében a könyvelőd beküldje ezeknek a számláknak az adatait (már amennyiben annak áfatartalma a 100 ezer forintot eléri). Ellenkező esetben erről a számládról a  nav nem kap információt, mert az online adatszolgáltatás még, az összesítő jelentés pedig már nem vonatkozik rá.

2. A törvény szerint az adatszolgáltatási kötelezettség akkor áll be, ha az alábbi három feltétel teljesül:

  • magyar adóalanyok közötti ügylet valósul meg,
  • az áthárított áfa összege eléri vagy meghaladja a 100 ezer forintot,
  • vagy ilyen számlát módosít.


Mit is jelentenek ezek a feltételek?

Nem kell adatot szolgáltatni, ha magánszemélynek értékesítünk. Mint ahogy akkor sem, ha külföldi fél felé állítunk ki számlát. (Nekik az esetek jelentős részben egyébként is áfa felszámítása nélkül megy a számla.)
Ha azonban üzleti partnerünk egy ún. áfa-regisztrált külföldi adóalany, ő magyar áfaalanynak minősül.

Számlahelyesbítés kapcsán két esetben kell adatot szolgáltatni:

ha az eredetileg kibocsátott számlában az áthárított adó elérte a 100 ezer forintot,
ha a helyesbítés következtében az áthárított adó eléri a 100 ezer forintot.

3. Ne felejts el regisztrálni!

Akár kézi, akár gépi számlát állítasz ki, a NAV honlapján közzétett módon regisztrálnod kell cégedet. Erre azért van szükség, hogy az adóhatóság azonosítani tudja a számlázóprogramodat, információja legyen arról, hogy az adatok kitől, mely adóalanytól érkeznek.
Regisztrálni itt tudsz:
https://onlineszamla.nav.gov.hu

A regisztrációval kapcsolatban három egyszerű kifejezést kell, hogy megjegyezz:

Elsődleges felhasználó: ő tulajdonképpen maga az egyéni vállalkozó vagy a gazdasági társaság vezető tisztségviselője. Elsődleges felhasználó az előbbiek meghatalmazottja is lehet, amennyiben a meghatalmazás az adóügyekre vonatkozóan mindenre kiterjed.

Az elsődleges felhasználó regisztrálásakor figyelj oda arra, hogy minden adat egyezzen a személyi igazolványodon szereplő adatokkal. Ha pl. születési helyed esetében a kerület is fel van tüntetve, akkor feltétlenül írd oda, különben  nem fognak tudni beazonosítani. (Vidéki városoknál is előfordulhat kerület.) A regisztráció során a rendszer vizsgálja, hogy valóban jogosult vagy-e az adott bt vagy kft nevében eljárni. Előzetes ügyfélkapu regisztráció elengedhetetlen.

Másodlagos felhasználó: jogosultságát az elsődleges felhasználótól kapja. Lehet a vállalkozás alkalmazottja, akinek később az adatszolgáltatással kapcsolatos feladatokat el kell látnia. Például kézi számlatömb esetén felrögzíteni a számlákat, online adatszolgáltatás esetén kezelni a hibaüzeneteket.

Technikai felhasználó: ez maga a számlázó program vagy online számlázórendszer. „Őt” is  regisztrálnod kell ahhoz, hogy aztán létrejöjjön a kommunikáció a nav szerverével. A technikai felhasználó regisztrálásakor egy ún. XML kulcsot is generálnod kell. Ezt az XML kulcsot kell aztán a számlázó programban a megfelelő helyre beírni ahhoz, hogy létrejöjjön a kapcsolat.

A napokban valószínűleg meg fogod kapni a szolgáltatódtól a tájékoztatót, amelyben a fenti regisztrációs folyamat lépésről lépésre le van írva. Ügyfeleim által több helyen van hozzáférésem, így én már két tájékoztatót is kaptam. 🙂

Vágner Emília

Könyvelő, adótanácsadó