Az üzletpolitikai célú engedmények feltételei

Ez írás több mint egy éve született (2019. november 05.), lehet, hogy egyes állítások a törvényi változások okán már nem érvényesek.

Ebben a bejegyzésben már ismerkedhettél kicsit az engedmények típusával:

  • vásárolt mennyiségre tekintettel  (rabatt) és
  • a fizetési határidő lejárta előtt kiegyenlített számla végösszegéből (skontó)

adott engedményekről olvashattál.

A csoportban a harmadik típust az ún. üzletpolitikai célú engedmények jelentik. De mit is jelent ez a kifejezés és miért fontos, hogy ha az engedmény nem sorolható az előbbi két csoportba, akkor megfeleljen az üzletpolitikai célú engedmény feltételeinek?

Míg a rabatt és a skontó számokkal egyértelműen igazolható, az üzletpolitikai cél már inkább szubjektív kategória, számokkal kevésbé támasztható alá. Márpedig az áfa törvény előírja, hogy az engedményeket ne egyedi elbírálás alapján add, hanem széles körben tedd elérhetővé. 

Nézzük meg egyenként, hogy mik az üzletpolitikai célú árengedmény feltételei!

  1. Az engedmény pénzben kifejezett összege ne legyen nagyobb, mint az igénybevételre jogosító termék vagy szolgáltatás ára.
  2. Az árengedmény minden érintett, független fél számára azonos feltételekkel legyen elérhető. Itt meg van a lehetőséged arra, hogy különböző vevői csoportokat képezz és a csoporton belül azonos, a csoportok között viszont különböző engedményeket adj.
  3. Az engedménynek megállapodásban rögzítettnek kell lennie.  Az engedmény feltételeit tehát előre ki kell jelölni, ezt akár a céged honlapján vagy más hirdetésben is közzé teheted.

Ha mindezeket a feltételeket teljesíted, akkor van lehetőséged arra, hogy a számlán (-) előjellel tüntesd fel az engedmény értékét, csökkentve ezzel a fizetendő áfa összegét.

Vágner Emília

Könyvelő, adótanácsadó